VERNIEUWDE AAD STRUIJS PERSPRIJS 2017

Jurriaan Teulings heeft met zijn reportage  Niks mogen, toch doen in Iran, gepubliceerd in het tijdschrift Winq, de Aad Struijs Persprijs (ASP) 2017  gewonnen in de categorie print. De winnaar in de nieuwe categorie digitale publicaties Stéphanie Versteeg met Magisch Varanasi, reizen door het ultieme India, gepubliceerd op www.expeditieaardbol.nl

De beide winnaars zijn vandaag bekendgemaakt op de Vakdag van de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Zij ontvingen elk een bronzen sculptuur en een geldbedrag van 750 euro. Zij zijn door de twee jury’s gekozen uit acht genomineerden, vijf print en drie digitaal, uit een recordaantal van 176 inzendingen.

De printjury over de winnende printreportage:

‘Jurriaan Teulings duikt in ‘Niks mogen, toch doen ik Iran’ (gepubliceerd in Winq) achter de werkelijkheid van mooie gebouwen, kleurrijke markten en gezellige anekdotiek. Hij trekt couchsurfend door Iran en maakt daarbij kennis met een nauwelijks door ons westerlingen vermoede, verrassend vrijmoedige homo- subcultuur. Het is een proeve van slow-journalism die zeldzaam dreigt te worden, maar overtuigend aantoont hoezeer een sterk persoonlijke benadering, een superieure stijl en de vastbeslotenheid om verder te kijken tot waarlijk verdiepende reisjournalistiek kan leiden.’

De overige genomineerden zijn:

Anne Wesseling: Cuba Libre, gepubliceerd in REIZ& Magazine

Marjolein van Rotterdam: Dwars door India, in National Geographic Magazine

Stijn Tormans: Uncle Jimmy en de pindabrigade, in Knack Magazine

Kees Lucassen: 48 uur in Napels, in REIZ& Magazine.

Over de winnende digitale publicatie zegt de digitale jury:

Het India-verhaal van Stéphanie Versteeg biedt een eerlijk inkijkje in een welbekende bestemming, maar weet de clichés te omzeilen met indrukwekkende beschrijvingen. Het is een persoonlijk relaas van de auteur over de liefde- haatverhouding die ze met India heeft. De publicatie heeft een goede cohesie tussen look & feel, tekst, beeld en lay out en informatiegehalte.’

De andere twee genomineerden in deze categorie zijn:

Daisy Scholte: Namibië, toen die man er met onze auto vandoor ging, op www.alldayeverydaisy.nl

Henk Hanssen: Pedaleren in de Provence, op www.ikvader.nl

Tijdens de bijeenkomst nam voorzitter Liduine Hoyinck afscheid van het ASP-bestuur. Onder haar jarenlange leiding is de huidige vernieuwing doorgevoerd en leeft de prijs meer dan ooit in de reisjournalistiek. Hoyinck heeft een opvolger gevonden in de persoon van oud-hoofdredacteur en freelance journalist Ed Lodewijks.


--------------------------------------------------------------------------------------

Persbericht, 20 december 2016

Acht genomineerden voor de Aad Struijs Persprijs

De twee jury’s van de Aad Struijs Persprijs(ASP) 2017 hebben acht genomineerden gekozen uit het recordaantal van in totaal 176 inzendingen. Het zijn er vijf in de categorie print en drie in de nieuwe categorie digitale publicaties en blogs. 

De genomineerden zijn, in willekeurige volgorde:

Print:

Kees Lucassen: 48 uur in Napels, gepubliceerd in REIZ& Magazine

Marjolein van Rotterdam: Dwars door India, gepubliceerd in National Geographic Magazine

Stijn Tormans: Uncle Jimmy en de pindabrigade, gepubliceerd in Knack

Jurriaan Teulings: Niks mogen, toch doen in Iran, gepubliceerd in Winq

Anne Wesseling: Cuba Libre, gepubliceerd in REIZ& Magazine

Digitale publicaties en blogs

Stéphanie Versteeg: Magisch Varanasi, reizen door het ultieme India, op platform Expeditie Aardbol   

Daisy Scholte: Namibië, toen die man er met onze auto vandoor ging, op platform AllDayEveryDaisy

Henk Hanssen: Pedaleren in de Provence, op platform IkVader

De printjury, onder voorzitterschap van reisjournalist Hans Bouman, en de digitale jury, met aan het hoofd contentspecialist Katja Staring, hebben alle inzendingen in hun categorie beoordeeld. Zij kozen de genomineerden en daaruit per categorie een winnaar.

De winnaars worden bekendgemaakt op de Vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht, op dinsdag 10 januari 2017, om 15.00 uur in het Auditorium van Mediaplaza in de Jaarbeurs, en wordt georganiseerd met medewerking van hoofdsponsor Jaarbeurs/Vakantiebeurs. De twee winnaars ontvangen elk een bronzen sculptuur en een geldbedrag van 750 euro.

De prijsuitreiking is vrij toegankelijk voor alle vakbezoekers.