Voorwaarden voor inzending ASP 2020

De inzenders van de ASP 2020 geven toestemming dat, indien hun inzendingen worden genomineerd door de vakjury, hun werk beschikbaar is voor publicatie op de website van de ASP en de site van de Vakantiebeurs. 
Voor de Vakantiebeurs ASP Publieksprijs doen dit jaar uitsluitend de inzendingen in de categorie 'Film' mee. Wil je in aanmerking komen voor deze prijs? Stuur dan naast je filmreportage ook een korte trailer mee die online en op social media kanalen gebruikt mag worden voor deze publieksprijs.

Inzenden kan van 7 oktober 2019 tot en met 18 november 2019. 

De voorwaarden voor inzending voor de prijsuitreiking zijn de volgende:

Voorwaarden voor alle inzendingen ASP 2020

  • Je kunt een bijdrage maar voor één categorie laten meedingen. Dus niet 1 reportage in zowel film als tekst. Geef aan voor welke categorie je instuurt.
  • Je mag per categorie één bijdrage insturen. En, om het de jury gemakkelijker te maken, doe dit bij voorkeur in één PDF-bestand en niet via meerdere losse bestanden. 


En verder: 

  • Voor inzending komt alleen origineel Nederlandstalig werk in aanmerking.
  • Inzendingen moeten gepubliceerd c.q. op internet geplaatst zijn in de periode van 1 oktober 2018 tot 7 oktober 2019. Inzendingen sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Een bestand mag maximaal 10 MB zijn. Grotere bestanden graag versturen via bijvoorbeeld WeTransfer of YouSendIt.
  • De (reis)blogger/reisjournalist moet aantoonbaar zelfstandig en onafhankelijk zijn.
  • De naam van de (reis)blogger/reisjournalist moet duidelijk te herleiden zijn tot de naam van een persoon.
  • Onder reiswebsite of reisblog verstaan wij een platform waarop minimaal 12 keer per jaar wordt gepubliceerd over reizen.
  • Het onderwerp is een reisbeleving of reisbestemming.
  • De publicatie mag niet achter een paywall staan.
  • Elke inzender stuurt ook een link naar zijn/haar persoonlijke website of LinkedIn-pagina, of een andere online pagina/account waar persoonlijke info is te vinden.

Voorwaarden voor inzendingen in de categorieën tekst print en tekst digitaal:

  • Van de inzendingen wordt verwacht dat ze oorspronkelijk, actueel en informatief zijn en een invalshoek bieden op een reisbestemming of toeristisch thema. Alleen substantiële reispublicaties, -reportages, -verhalen en -verslagen komen voor de ASP 2020 in aanmerking.
  • De inzendingen moeten vervaardigd zijn onder professionele (eind)redactie.

Voorwaarden en criteria voor de categorieën foto en film

De Jury fotografie en film neemt de volgende criteria mee in de beoordeling: 

  • Kwaliteit beeld
  • Inspiratiegehalte
  • Originaliteit (stijl, invalshoek, uitvoering, gebruikte beelden)
  • Journalistieke skills (research, storytelling, informatiegehalte)
  • Persoonlijke aanpak
  • Publicatiewijze (social, website, print) 

Voorwaarden:

  • 1 (één) publicatie per persoon: 1 fotoverhaal/fotoreeks, online of in print, of 1 video/vlog. De fotopublicatie is of op een blog of in een printmedium verschenen, de video op een online platform.
  • Het onderwerp is een (toeristische) reisbestemming.
  • Al het materiaal is via 1 link te bereiken, dus staat online op 1 plek bijeen, niet achter een paywall. Graag ontvangen wij bij de inzending een toelichting van maximaal 200 woorden aangaande:
    -Onderwerp
    -Publicatiemedium
    -Doel
    -Doelgroep
    -Andere zaken die zijn van belang gezien onze criteria
    -Gebruikte set up (camera en toebehoren)

Onder een online publicatie voor de ASP verstaan wij een op een reiswebsite of reisblog gepubliceerde journalistieke publicatie die is opgebouwd uit verschillende middelen, zoals tekst, beeld (foto, video, illustratie, cartografie), geluid.

Onder journalistiek verstaan wij dat er een onderwerp wordt belicht dat voor een specifiek publiek is bedoeld, goed voorziet in de informatiebehoefte van dat publiek en dat met een onafhankelijke, eigen, originele visie is uitgewerkt.

Onder onafhankelijkheid verstaat de jury dat de contentmaker zelf bepaalt hoe een bestemming of onderwerp in beeld komt, passend bij het beoogde publiek en het concept/formule waarvoor de publicatie is gemaakt.